پیشینه تحقیق ومبانی نظری رفتار مصرف کننده

پیشینه تحقیق ومبانی نظری رفتار مصرف کننده
پیشینه, پیشینه تحقیق ومبانی نظری رفتار مصرف کننده, تحقیق, دانلود پیشینه تحقیق ومبانی نظری رفتار مصرف کننده, رفتار, کننده, مصرف, نظری, ومبانی

رفتن به سایت اصلی

پیشینه تحقیق ومبانی نظری رفتار مصرف کننده
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : ووردنوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 16 صفحه
 قسمتی از متن word (..doc) :  
‏رفتار ‏مصرف ‏کننده ‏رفتار ‏مصرف ‏کننده ‏موضوعی ‏جدید ‏در ‏حوزه ‏بازاریابی ‏است ‏.به ‏طوري ‏که ‏اولین ‏کتاب ‏هاي ‏منتشر ‏شده ‏در ‏این ‏زمینه ‏به ‏قبل ‏از ‏سال‏1968 ‏نمی ‏رسد . ‏اغلب ‏دانشگاه ‏ها ‏تا ‏قبل ‏از ‏سال ‏1970 ‏تلاشی ‏در ‏این ‏زمینه ‏انجام ‏ندادند ‏، ‏اما ‏این ‏موضوع ‏در ‏سالهاي ‏اخیر ‏رشد ‏چشمگیري ‏داشته، ‏به ‏گونه ‏اي ‏که ‏گروه ‏ویژه ‏اي ‏از ‏محققان ‏درباره ‏رفتار ‏مصرف ‏کننده ‏در ‏سال ‏1970 ‏تشکیل ‏شد ‏و ‏در ‏سال ‏1990 ‏این ‏گروه ‏1500‏عضو ‏از ‏30 ‏کشور ‏جهان ‏داشت ‏.‏این ‏نگرش ‏عبارت ‏است ‏از ‏ساماندهی ‏بلندمدت ‏فرآیندهای ‏انگیزشی، ‏احساسی، ‏ادراکی، ‏و ‏شناختی ‏با ‏توجه ‏به ‏برخی ‏جنبه ‏های ‏محیطی ‏که ‏فرد ‏در ‏آن ‏قرار ‏گرفته ‏است. ‏بر ‏همین ‏اساس، ‏نگرش ‏یک ‏فرد ‏بیانگر ‏شیوه ‏تفکر، ‏احساس ‏و ‏واکنش ‏هایی ‏است ‏که ‏نسبت ‏به ‏محیط ‏اطراف ‏خود‏(‏مثلاً ‏نسبت ‏به ‏خودروی ‏مورد ‏علاقه ‏اش‏) ‏دارد. ‏درمورد ‏تعریف ‏نگرش، ‏موارد ‏گوناگونی ‏مطرح ‏شده ‏است. ‏در ‏هریک ‏از ‏این ‏تعریف ‏ها ‏به ‏نوعی ‏به ‏ارتباط ‏نزدیک ‏آن ‏با ‏رفتار ‏افراد ‏و ‏در ‏کتاب ‏های ‏مدیریتی ‏به ‏ارتباط ‏تنگاتنگ ‏با ‏رفتار ‏مصرف ‏کننده ‏اشاره ‏می ‏شود.به ‏طور ‏مثال، ‏هاثورن ‏این ‏نگرش ‏را ‏میزان ‏شدت ‏احساساتی ‏که ‏فرد ‏درمورد ‏یک ‏محرک ‏دارد، ‏تعریف ‏می ‏کند. ‏دیگر ‏تعاریف ‏نیز ‏از ‏دسته ‏بندی ‏اشیا ‏در ‏طیف ‏های ‏ارزیابی ‏بحث ‏کرده ‏اند. ‏در ‏راستای ‏بررسی ‏رفتار ‏مصرف ‏کننده، ‏می ‏توان ‏گفت ‏تمایل ‏ارزیاب ‏گرایانه ‏یک ‏مصرف ‏کننده ‏در ‏جهت ‏یا ‏مخالف ‏جهت ‏هر ‏عنصر ‏محدوده ‏بازار، ‏نگرش ‏او ‏را ‏تشکیل ‏می ‏دهد. ‏نگرش ‏ها ‏به ‏واسطه ‏عواملی ‏مانند ‏عوامل ‏درونی ‏و ‏شخصیتی ‏مانند ‏باور ‏و ‏تمایلات ‏فردی ‏آن ‏ها ‏سرچشمه ‏گرفته ‏و ‏گاهی ‏از ‏عوامل ‏بیرونی ‏مثل ‏درآمد، ‏تأثیرگذاران ‏خارجی ‏و ‏عوامل ‏اقتصادی ‏متأثر ‏می ‏شود. ‏صاحب ‏نظران ‏تأثیر ‏عوامل ‏درونی ‏و ‏بیرونی ‏بر ‏خواسته ‏های ‏مشتر ‏یها ‏را ‏بسیار ‏با ‏اهمیت ‏تلقی ‏کرده ‏و ‏معتقدند ‏یک ‏فرد ‏برای ‏هر ‏نوع ‏خرید ‏باید ‏با ‏انجام ‏یک ‏سری ‏فرآیند ‏های ‏ذهنی ‏به ‏خرید ‏مبادرت ‏کند‏(‏صمدی‏، 1382).‏ از ‏نقطه ‏نظر ‏تاریخی ‏دو ‏گرایش ‏عمده ‏در ‏مطالعه ‏نگرش ‏ها ‏وجود ‏داشته ‏است. ‏گرایش ‏اول ‏به ‏دیدگاه ‏سه ‏بُعدی ‏و ‏در ‏گرایش ‏دوم ‏نگرش ‏به ‏عنوان ‏یک ‏ساختارمجرد ‏احساسی ‏در ‏نظر ‏گرفته ‏شده ‏است. ‏در ‏گرایش ‏اول ‏که ‏مبنای ‏نظری ‏این ‏پژوهش ‏را ‏تعیین ‏می ‏کند، ‏ابعاد ‏نگرش ‏شامل ‏عنصر ‏شناختی، ‏عنصر ‏احساسی ‏و ‏عنصر ‏رفتاری ‏است.عنصر ‏شناختی ‏از ‏باورها ‏و ‏دانش